Аналітична записка
«Україна після Томосу: контекст подій, виклики та екуменічні
перспективи», Львів, 2020
У січні 2019 року Православній Церкві України з рук Константинопольського патріарха Варфоломія було надано Томос про автокефалію. У зв’язку з цим змінилося і переформатувалося конфесійне тло України. Наспіла потреба проаналізувати нову ситуацію, зокрема потенційні виклики, які вона несе з собою, але також – і це, мабуть, ще важливіше – перспективи, що можуть відкритися у царині міжконфесійних стосунків як на місцевому рівні, так і на міжнародному церковному полі. Змагання за здобуття автокефального статусу для Православної Церкви України не є предметом недавньої історії, ці змагання тривали кілька століть. Передовсім ми проаналізували конфесійне тло України до і після Томосу у світлі соціологічних даних, зокрема ситуацію з православними конфесіями; показали динаміку переходів парафій під юрисдикцію Православної Церкви України (ПЦУ). Далі розглянули відносини між українськими конфесіями у зв’язку з новими обставинами та перспективи розвитку цих відносин. І нарешті, спробували спрогнозувати, як конфесійні зміни в Україні відіб’ються на міжнародному рівні: як відбуватиметься процес визнання автокефалії, які виникнуть у зв’язку з цим конфлікти у міжправославному середовищі.
Аналітична записка
«УГКЦ і ПЦУ: екуменічний аспект навчання семінаристів та перспективи співпраці в академічній сфері», Львів, 2022
У рамках вивчення стану міжконфесійних стосунків та екуменічної ситуації в Україні Інститут екуменічних студій УКУ в 2021-2022 рр. провів пілотне порівняльне дослідження міжконфесійного компоненту в програмах богословської освіти і пасторальної формації двох закладів – Київської православної богословської академії ПЦУ (далі – КПБА) і Львівської духовної семінарії Святого Духа УГКЦ (далі – ЛДС/УКУ), значну частину богословської програми якої забезпечує Філософсько-богословський факультет УКУ. Зокрема, ми досліджували наявність дисципліни «Вступ до екуменізму», доступність інформації про світовий екуменічний рух та його здобутки в рамках викладання інших предметів, особливості викладання «екуменічних, міжконфесійних дисциплін» (вивчення традицій іншої/інших конфесій; джерела, які використовуються в рамках викладання предметів про вчення та історію інших Церков, тощо). Дослідження охоплювало також аналіз ознайомленості студентів цих закладів з іншими конфесіями та з міжконфесійною проблематикою (ставлення студентів до інших конфесій; відкритість до участі в програмах студентської академічної мобільності тощо). Адже саме на молодому поколінні священнослужителів лежатиме відповідальність за розвиток співпраці на місцях, а також за поширення цих ідей серед старшого покоління духовенства, яке дуже часто проявляє стриманість у цьому питанні.
Відповідальний за проєкт
Відповідальний секретар